Citronsill med rödlök

Här kommer en ny citronsill med en riktigt fräsch och trevlig smak. En av de bättre sillarna jag gjort på ett bra tag. Gillar verkligen citronsmaken så det kommer komma lite olika varianter på citronsill under de kommande veckorna.


Lag
1 dl ättiksprit
3 dl socker
3 dl vatten
10 kryddpepparkorn
1 lagerblad
1 citron

Ingredienser
1 burk inläggningssill (420 gr)
1 rödlök
1 knippe dill

1. Blanda alla ingredienser till lagen utom citronen. Värm till sockret löst sig. Lägg i citronen och låt stå och svalna några timmar. Smaka gärna av lagen för att kontrollera att den inte smakar surt, tillsätt i så fall mer socker.
2. Hacka dillen, skär sillen i centimetertjocka skivor och skär rödlöken i skivor.
3. Blanda lagen och ingredienserna i en burk.
4. Sätt på lock och låt stå minst ett dygn innan servering.

Kommentarer

  1. Hej.

    Jag testade ditt recept, lite som en förvärmning inför jul, vilket jag tyckte var en av de bästa sillar jag ätit.
    Jag gillar även blandningen av ättika och citron, när det liksom biter ifrån lite, kanske tog lite extra citron bara för att det är jag.

    Tack för en finfint recept i all sin enkelhet.

    Mvh
    Michael.S

    PS: Denna kommer absolut på julbordet.

    SvaraRadera
  2. Vanlig 1-2-3 lag funkar bäst och sen lägger man ner citronskalet som man hyvlat med en vanlig skalare varvad i burken, inte koka citronen med lagen. Efter 1-1,5 dygn tar man ut skalen så det inte blir för surt :), lite purjo oxå är gott.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar