Gästblogg - Jeanette Bohman - Valnötssill

Det blir lite ensamt här på bloggen ibland. Jag har mött Jeanette Bohman från Skivars Gästgivaregård i jobbet flera gånger och när jag såg deras sillbuffé på Facebook fick jag idén att låta henne blogga om ett av de mer spännande recepten i år.
-----------------------
Det är jul på gästgivaregården i Skivarp och julborden är i full gång och självklart så pryds buffén av ett antal olika sillar, det hör ju till julen. Skivarps Gästgivaregård, i södra Skåne, har drygt 330 år av tradition och äger man en gård som denna så kan man inte frångå traditionerna för mycket. Tradition behöver dock inte bli trist, tråkigt och likadant alltid, jag tycker det går alldeles utmärkt att modernisera och skapa egna påfyllningar i traditionsskafferiet.
Här på Skivarps Gästgivaregård serverar vi detta år 9 sorters sill, en matjesstubbe och en matjestårta. Jag har ett par favoriter själv och däribland denna Valnötssill med honung och balsamvinäger, ett recept jag hittade för flera år sedan och gjorde om så den passade oss lite bättre. Tål du inte valnötter kan du säkert prova med hackad mandel, jag har inte testat själv!



Ingredienser
1 förpackning (420 g) inläggningssill – 5 minuters
3 msk balsamvinäger
3 msk soya, japansk kikkoman
3 msk honung
1 dl grovhackade valnötter
1 finhackad rödlök
Sila sillen från lagen och skär i 1 cm breda bitar. Blanda vinäger, soya och honung väl. Varva sill, valnötter och rödlök och slå över vätskan. Låt dra ett par timmar.
Vill du servera sillen på en tallrik så kan du koka ner en sirap av balsamvinäger och honung och dekorera tallriken med. God jul!
Jeanette Bohman

Kommentarer