Sill med gin och enbär

Oj oj. Blev en lite sen uppdatering från påsken. Själv är jag inte något stort fan av påsken, men lite sill måste man ju ändå lägga in. I år testade jag den här spännande varianten med gin, gurka, citron och enbär. Riktigt god. Gurkan ger en härlig fräschhet, så ät den med! Det rekommenderas nog att använda en billigare gin än Hendricks (som jag hade) men man tar ju vad man har hemma, eller hur :).

Blev riktigt nöjd med bilden också. Har precis skaffat mig ett stativ där jag kan "fälla" toppen så att kameran hamnar rakt ovanför bordet. Lär bli fler ovanifrån-bilder av det här slaget framöver! Funderar faktiskt på att göra en rejäl räd någon dag och fota sillar som jag gjort innan. Kvalitén på fotografierna varierar hemskt mycket i de gamla bloggposterna.



Lag
1 dl ättiksprit
2 dl strösocker
2½ dl vatten
2 lagerblad
2 msk enbär
10 svartpepparkorn
½ dl gin

Ingredienser
1 halv rödlök
1 liten citron
1 halv gurka
2 paket inläggningssill (420 gr)

1. Börja med lagen. Blanda alla ingredienser utom ginen i en kastrull. Värm till sockret har löst sig helt. Låt den sedan svalna helt och häll därefter i ginen.
2. Skiva rödlök, citron och gurka tunt. Själv använde jag en mandolin men det är nog att ta i. Skär sillen i centimetertjocka skivor.
3. Blanda alla ingredienserna och lägg i en burk (eller två, det blir mycket sill!). Häll därefter över lagen.
4. Låt stå minst en dag i kylskåp.
5. Ät. Och njut!

Glad påsk i efterskott!

Kommentarer